Hva jeg lærte på Startup Weekend

Jeg var på Startup Weekend Oslo i helga. Startup Weekend er en internasjonal happening - en helg for entrepenørskap og nettverksbygging.

Kort fortalt fungerer det ved at flere av deltakerne har en idé til et produkt som de pitcher til massene. I første runde stemmer resten av deltakerne på hvilken pitch de synes høres mest spennende ut. Runde 2 krever litt mer commitment - da velger du ut hvilket team du ønsker å melde deg med det målet å utvikle et produkt i løpet av ei helg. Dette genererer flere team med personer fra ulike bakgrunner - programmerer, økonomer, markedsfolk osv.

Pitchen

Jeg hadde selv pitchet en idé - "Lag din egen avis". En idé som fikk god mottakelse, og et team begynte å samle seg rundt meg.

Resultatet av flere runder med utskifting av folk, tvil og håp og omorganisering av idéen hadde vi på lørdag formiddag spisset den til å bli "Lag din egen avis direkte sendt til din Kindle hver dag".

Arbeidet

@eivindsc begynte på et design. Jeg begynte så smått å programmere på løsningen for å se om det ville fungere teknisk, og @waionline, som vår medieviter, begynte å famle etter et godt navn. NewzUp var født. Og vi gikk live med en webside ca kl 19.00 på lørdag - 24t etter at idéen var pitchet. Websiden inneholdt kun en flott forside som skulle fungere som en tunnell til signup til vår epostliste fram til vi hadde en beta av løsningen klar. Takk til Kristian C. Berge for valg av en effektiv tekst på signup formen.

Vi begynte så å undersøke hvordan vi kunne få interesse for vårt produkt. Vi forsøkte å spre ordet via Twitter, Facebook, venner og forum.

Vår erfaring er at vi ikke fikk den responsen vi hadde forventet via sosiale medier som twitter og facebook. Forklaringen her tror jeg er at disse mediene ikke nødvendigvis fungerer så godt som reklame, men mer som en dialog i etterkant av en lansering. Et medium for å diskutere produktet i bruk - ikke for å spamme. Det er nok brukerne av disse mediene blitt alt for vant til.

Vår største gruppe av interessenter kom fra forum som hadde Kindle som topic. Og her var interessen ganske stor - med en ganske stor signup til vårt nyhetsbrev - 30% conversion rate. Og det uten å ha et produkt ferdig.

Konklusjon

Så min konklusjon er at man kjapt kan sjekke om man har en god idé til et produkt med ganske minimal investering. Design en flott forside med en signup til en lukket beta. Bruk så litt tid til å lete etter forum for å lage posts der som kan generere trafikk. Pluss twitter og en facebook page, for å supplere og at folk lettere kan gi deg tilbakemelding.

Får du en god conversion rate så er det større sjanse for at noen faktisk er interessert i produktet ditt - før du begynner å investere mye tid og penger i utviklere.

Be Sociable, Share!

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

AddThis Social Bookmark Button

Comments are closed.